Jokainen, joka on koskaan odottanut junaa sateisella asemalla tietää sen.

Jokainen, joka on koskaan katsonut ylös pilvien kirjomalle taivaalle tietää sen.

Tietää tunteen siitä miten ei itse voi vaikuttaa maailmaan ympärillään. Junat kulkevat kiskoillaan omaa tahtiaan, omien sääntöjensä mukaisesti. Pilvet korkeuksissaan nauravat sinulle, sillä sinä olet heikko. Ihminen on erikoinen apina, aina pakkomielteisesti järjestelemässä ympäristöään uudestaan, vain tahdosta hallita. Sinä sanot olevasi liian karvaton simpanssiksi. Sanon kissasi olevan liian karvaton kissaksi. Loukkaannut. Sinä olet nainen, sinulla on pehmeät kyljet ja täyteläiset rinnat. Mikset siis rakastaisi minua?

Metsässä heiluvat kirveet. He tahtovat maalata maan teräksellään. Me kannamme heille öljyä vuotavissa sangoissamme. Sinun hiuksesi ovat tahraantuneet mustiksi ja saastaisiksi kuin Afrikan kasvatilla. Siitä huolimatta olet kaunis. Sinä olet nainen ja sinun voimasi on voimaa lumota miehiä. Mitään muuta sinulla ei ole. Kompastut juureen etkä pääse ylös. Musta puro virtaa pitkin myöhittyä maata. Typerä olento. Et koskaan kykene samaan kuin minä, joka olen sinua niin paljon parempi.

Jumala loi miehen ja näki, että näin oli hyvä. Omaa tyhmyyttään kulki mies Jumalan luo ja pyysi toista kaltaistaan. Sillä sellaista ei Jumala hänelle antanut, vaan partaansa hymyillen antoi hänelle jotain mihin mies niin suuresti rakastui, jotain mitä hänen teki mieli niin kovasti varjella. Mutta tämä olento sai oikukkaan luonteen, ja nimekseen Eevan sijasta Pandora. Pandora kuiski maailmalle suloisia sanoja, ja maailma tanssi hänen kanssaan. Niin maailma vietteli kauniin Pandoran, eikä hänen pieneen sydämeensä jäänyt enää tilaa miehen kosketukselle.

En minä rakastaisi sinua, ellei olisi joulu, ja maa niin perin kaunis morsiuspuvussaan. Toivon sinunkin joku päivä peittyvän samanlaiseen pehmeään huntuun, ettet juoksisi pois rinnaltani. Yrität hieroa öljyä pois hiuksistasi, mutta se on takertunut liian tiukkaan. Olet maalautunut pysyvästi, rakkaani, etkä ilman vaaleana hohtavaa hipiääsi enää kelpaisi muille. Minä hymyilen ja näen että olet minun.

Sanot olevasi liian karvaton simpanssiksi. Minä asetan lampaannahan selkääsi ja käsken sinun juosta. Nyt sinä todella näytät siltä mitä sydämessäsikin olet: pelkkää karjaa. Hymyillen minä tartun ruoskaani.

Lieassa Pandora oli kauniimpi kuin yksikään timantti.